Canon Digital IXUS 220 HS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 32 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Digital IXUS 220 HS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

MeindertBoskma 19-09-2012

Buiten gemaakte foto's zien er zeer goed uit, ook macro's en met flits gemaakte foto's zijn goed. Als je binnen fotografeert of in een andere situatie met slecht licht, zie je duidelijk het kwaliteitsverschil met een spiegelreflexcamera, maar de kwaliteit blijft meer dan acceptabel.

miraselin 21-06-2012

Dit is één van de beste camera's, die ik ooit voor deze prijs heb gevonden. Hij is heel compact en dus makkelijk mee te nemen, en maakt tegelijkertijd schitterende foto's. Het handigste is dat er een automatische mode is en een mode waarin je zelf alles kan instellen. Ook de filmkwaliteit is geweldig, maar die heeft één nadeel: als je zoomt, maakt hij geluid. Ik heb daar persoonlijk niet zo veel last van gehad, misschien omdat ik niet vaak zoom of omdat ik niet vaak filmpjes maak met geluid. Naar mijn mening stoort het dus ook niet echt en moet je deze zeker kopen!

De Bas 22-04-2012

Ik kan zo goed als alleen maar positieve dingen over deze camera zeggen. Ik zocht gewoon een eenvoudige kleine camera die met een vanzelfsprekende bediening goede foto’s kan maken. Dat is met deze wel gelukt. In de auto-stand komen de foto’s er prima uit zonder eerst de gebruiksaanwijzing te moeten lezen. Goed scherp en goede kleuren. Het zelf instellingen wijzigen gaat overigens ook heel makkelijk.

Prettige functie vind ik de tracking, om iets wat beweegt te fotograferen. Je selecteert het te fotograferen onderwerp en die wordt dan voor de scherpstelling van de camera gevolgd tot het moment dat je de foto maakt.

Een ding waar ik niet zo tevreden over ben is de rode-ogenreductie. Dit werkt niet goed bij het maken van foto’s. Er is ook een functie om bij reeds gemaakte foto’s achteraf nog op de camera te corrigeren, maar bij de foto’s waar ik dit probeerde werkte dit ook niet.

De kleur van de camera vind ik normaalgesproken nooit zo belangrijk, maar ben ik nu ook wel erg tevreden over. Ik heb een matzwarte. Het mat ziet er wel stoer uit naar mijn smaak.

Sanders85 08-04-2012

Zwaar teleurgesteld in deze camera, heb hem 16 maart voor mijn verjaardag gekregen en kon niet eens foto's maken op mijn verjaardagsfeest vanwege de slechte kwaliteit foto's, ontzettend onscherpe foto's maakt hij binnen, en zelfs buiten. Ik heb van ellende mijn oude Sony cybershot uit 2006 erbij moeten halen die maakte zelfs nog mooiere foto's.
Als ik de zoom gebruik is hij helemaal onscherp.. Ik snap er niks van dat er zo'n goede recensies te lezen zijn van deze camera, ik heb van alles geprobeerd in te stellen en zelfs op de auto maakt hij lelijke foto's.
Iemand die me hiermee kan helpen?
Ik heb canon hierover gemaild na eerst Pixmania zelf te hebben gemaild, dus ben benieuwd naar hun reactie terug, anders wil ik gewoon dat pixmania hem terug neemt en me wat anders aanbied want dit is gewoon om te huilen.

Sietze100 09-04-2012

Hallo,

Er moet echt iets mis zijn met uw camera.
Ik ben best kritisch maar vind de kwaliteit van de foto's prima.
Ook de filmpjes zijn goed.

Succes met omruilen!

Groeten,

gslaats 20-06-2012

Hallo,

Ik heb dezelfde ervaringen met dit toestenl, is het jouw nog gelukt om dit toestel omgeruild te krijgen?

Bvd,
Geert

Marit075 10-04-2013

Helaas heb ik dezelfde problemen met mijn camera. Ik heb hem nu een jaar en de buitenfoto's vallen mee, maar binnen genomen foto's, zeker als je de zoom gebruikt zijn om te huilen. Heb je nog enige reacties mogen ontvangen of oplossingen?

Dedijk 21-07-2015

beste Sander,

Er zijn twee mogelijkheden: Of de focusservo is stuk, of je moet nog een curcus fotografie nemen.

Deze camera maakt prima foto's, alleen je moet wel rekening houden met de lichtomstandigheden. Het is geen camera van 3000 euro, dus het heeft zijn beperking.

veel succes!

Mick22 31-05-2012

Beste Sanders85,

Ik herken u klacht volledig en verbaas me enorm over de positieve reviews?
Ik heb inmiddels van 2 vakantie alleen maar onscherpe foto's, waar ik dus echt van baal. Ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van Canon op uw klacht?

Vriendelijke groet,
Mick

Eric Marto 23-03-2012

Het gebruik van deze fotocamera heeft voor mij vele voordelen.Het is klein,compact en vervangt mijn videocamera.Ik neem het overal mee en kan filmpjes en foto's maken van onverwachte bijzondere omstandigheden.
De HD werking(film-opnames) is perfect.Wel vind ik dat de foto's niet echt perfect zijn.Maar dit zal zeer zeker aan de instellingen te wijten zijn.Met de juiste instellingen zal dit echt verbeterd worden.De handleiding eerst goed lezen alvorens het toestel te gebruiken.Maar al met al moet ik concluderen dat ik heel erg blij en tevreden ben met het toestel.

tweel693 03-03-2012

Ik heb deze Canon besteld als vervanging van mijn Ixus70. De camera wordt gebruikt voor vakantiekiekjes en dagelijks gebruik. Deze 220HS is net weer iets beter en wat mij mn. bevalt is dat er meer mogelijkheden zijn om handmatig je instellingen aan te passen. Vaak krijg je hiermee net iets mooie foto's. Ook op de stand automatisch maakt de camera echter mooie opnamen. De HD video kwaliteit is verbluffend mooi (neem wel een snelle SD kaart van minimaal 8 Gig).
Menus zijn zeer logisch opgebouwd en de camera is zeer eenvoudig te bedienen. Al met al zeer tevreden met deze aankoop

Marijn1975 22-02-2012

Ik heb de camera nu ongeveer een maandje of 3.
Gekocht omdat m'n oude gestolen was.
gezien wij grote carnaval-vierders zijn, was het zeer belangrijk dat de camera goede foto's maakt, ook daar waar het niet goed verlicht is.
Met de HS heeft de camera bewezen dit geweldig te doen. Alle prachtige creaties met veren, wol, beestjes en glitter zijn prachtige kleurijke foto's geworden. Ook de foto's van de praalwagens, die bekend staan om hun fantastische kleuren zijn geweldig tot hun recht gekomen op de foto's, gemaakt met mijn nieuwe camera. Ik ben superblij met de aanschaf van deze camera. Niet idioot duur, maar wel een goede beeldkwaliteit. Ook het gebruik is plezierig. de camera is snel en handzaam, wat bij de dansende menigte zeer prettig was.

Marijke 35 14-02-2012

Fijn klein en gemakkelijk om mee te nemen.
Accu's van eerdere ixus camera's passen in dit type. Zo heb je een reserve accu.Maakt mooie redelijk scherpe foto's van bewegende beelden als je hem instelt op kinderen en dieren. Zelf binnen in een gymzaal.
Ben tot nu toe erg tevreden.

Vi 11-02-2012

Wil naast Nikon DSLR compactcamera. Kleine drie jaar zeer tevreden met Ixus 100IS, maar wilde weer 's wat nieuws. Na positieve reviews Nikon S9100 gekocht, maar daar al snel veel spijt van: kon er amper goede foto's mee maken. Dus weer snel terug naar Canon, bang voor weer een miskoop heel veel gezocht en gelezen, en toen voor de Ixus 220 HS gegaan. Ben er heel blij mee: weer als van ouds prima "huis,- tuin- en keukenfoto's", zoom is voor mij voldoende. Voor dit point&shoot gebruik mogelijkheden (auto-scenes) genoeg. Camera is heel klein, maar goed handzaam en gebruiksvriendelijk. Display iets kleiner dan bij andere camera's, maar groot genoeg. Misschien met neerleggen wat krasgevoelig door geen hoger randje om display, maar daar kan een folietje op.Kortom: deze camera is een aanrader.

fastfolkert 30-01-2012

Mijn hoofdcamera is een Nikon DSLR en ik zocht een pocketcamera voor erbij. Eisen waren: klein, groothoek en redelijke videokwaliteit. Na wat rondgoogelen kwam ik op de Ixus 220HS uit. Ik heb altijd al een zwak voor die metalen Ixusjes gehad, dus dat kwam goed uit.
Fotokwaliteit is redelijk goed, ik mag natuurlijk niet vergelijken met m'n DSLR maar de foto's zijn alleszins redelijk.
Er zijn toch wat puntjes ter verbetering: CA is toch goed zichtbaar bij hoog contrast en ook de scherpte kan m.i. iets beter. In de My Colors (Custom) optie kun je de in-camera verscherping iets opkrikken en dat scheelt je postprocessing in Photoshop.
Ondanks dat de ISO tot 3200 of zo kan, zie ik vanaf 400 al ruis in de donkere delen verschijnen. Bij mij staat ISO dus vast op 200 om ruis te voorkomen. Met al deze tweaks zijn de foto's best te pruimen.
Het grote pluspunt vind ik de 24mm lens, brede landschappen met mooi perspectief zijn mogelijk.
Video heeft me positief verrast, 720 en 1080 HD films zien er goed uit en ook het geluid is OK. Zorg wel voor een snelle (>6x) en grote SD kaart (8GB minimaal, voor een beetje filmen).

Conclusie: voor echte kwaliteit sjouw ik toch m'n DSLR mee, maar als camera voor erbij, met mooie groothoeklens, goede video en redelijk goede foto's is de Ixus zeer geschikt.

Greg1991 19-01-2012

Geweldige camera, maakt zeer mooie foto's en scherpe video's! Leuke film en foto functies zoals, slowmotion en miniatuur time lapse. Zeker zijn geld waard!

fiem 17-01-2012

Geweldige kwaliteitscamera voor een lage prijs!
Vooral de groothoek vind ik fijn; er komt veel meer op de foto te staan dan de meeste compactcamera's. De kwaliteit van de foto's is super. Zelfs bij schemering nog mooie lichte foto's (de kleuren van de foto's blijven natuurgetrouw). De camera kan redelijk snel foto's achter elkaar schieten (1-2 seconden wanneer je focust, zonder focus duurt het langer). De flitser is echt uitmuntend van dit apparaat. Nog nooit meegemaakt! Ik heb nooit meer overbelichte foto's. Ja 1x, bij een macro-foto op 0,5 cm. afstand. Maar toen was het iets overbelicht en niet eens alles wit.
Dat vind ik echt super, zo'n intelligente flitser die zich helemaal zelf aanpast.
De filmkwaliteit (HD) is ook heel goed. Geluid is goed en beeld ook heel scherp (hoe kan dat toch allemaal in zo'n kleine camera?!). Verder is hij robuust, makkelijk te bedienen (fijn menu), genoeg zoom voor huis-tuin- en keukengebruik, en hij past makkelijk in je broekzak. Ik kan hem iedereen aanbevelen die op zoek is naar een goedkope, goede foto/film camera met veel mogelijkheden!

Franky80 11-01-2012

Omdat ik een camera zocht die ook handig is met snelle opname`s vanwege onze kinderne kwam ik bij dit toestel uit. Ik heb hem net uit de verpakking gehaald en nu verbaasd het toestel mij al in positieve zin vanwege de gemakkelijke instellingen en de mooie en leuke effecten op de foto`s die te maken zijn met dit toestel.

Meer referentie`s volgen later als ik me het toestel eigen heb gemaakt.

fiem 12-01-2012

Wel altijd eerst focussen (dus opnameknop half ingedrukt houden) anders duurt het lang voordat hij een foto maakt en mis je je leuke fotomoment.
En nog een tip: gebruik niet de automatische stand bij kinderen want meestal flitst hij dan niet en is alles wazig.

Geert1959 13-03-2012

Hallo Franky,

Ben benieuwd naar je ervaringen, ben ook op zoek naar een snelle kamera.
Heb nu een Sony DSC maar die is stuk

Mvg
Geert

jannotatie 05-12-2011

Ik zocht een eenvoudige en betrouwbare camera. Zag goede recensies. '
Maar, o, wat istie langzaam. Vele leuke momenten gemist, ik klik op tijd, maar hij neemt niet meteen op. Alleen de gebouwen staan er mooi op, maar ja zulke plaatjes kun je overal op internet wel vinden...

fiem 05-01-2012

Graag zou ik willen weten t.o.v. welke andere camera u de Ixus 220 langzaam vind?
Bij mij is de kliksnelheid ong. 1 tot 2 seconde en ik vind hem best snel. Zeker in vergelijking met een Nikon compactcamera waarmee de kliksnelheid zo'n 3 tot 3,5 sec. is!

Eric M. 04-12-2011

Het apparaat maakt heldere foto's.Ook in een donkere omgeving.Het kan ook superscherpe HD filmpjes maken.
Ook het geluid is perfect.Stabiliteit tijdens het filmen is uitstekend.
Zorg er wel voor dat je bij het filmen of foto's maken altijd het koordje om je polsen hebt.De kans dat het toestel uit je hand glipt is wel groot.
Verder vind ik het uiterlijk erg chique!

chris321 04-12-2011

Degelijke camera, zeer compact maar toch nog goed te bedienen.
Mooie RVS behuizing, ik heb de zwarte uitvoering, deze heeft een matte stroeve afwerking waardoor de camera niet uit je vingers glijdt. Polsbandje vindt ik erg stroef en niet flexibel, voor deze kleine camera niet erg goed, ik heb deze dan ook meteen uitgewisseld met het polsbandje van mijn vorige camera, die is wel lekker soepel.

Tijdens het filmen als er weinig omgevingsgeluid is hoor de zoommotor als je in of uit zoomt. Maar de opnemen zijn schitterend zeker in HD en Full HD, en bij gewoon omgevingsgeluid hoor je het niet meer.

Foto's zijn mooi, scherp en opvallend goed bij weinig licht. De auto stand voldoet uitstekend, maar in de P stand kun je veel zaken zelf instellen, vooral de kleur aanpassingen komen goed van pas. Natuuropnamen in Vivid worden erg mooi van kleur.

De 24 mm groothoek van het objectief is erg handig bij opnemen binnen en voor landschappen, de vertekening van de lens is minimaal, volgens mij wordt deze digitaal gecompenseerd, geeft niet, het resultaat is een mooie foto.

Doordat deze camera zo compact is ( kleiner dan een gemiddelde smartphone) kun je hem de hele dag op zak hebben zonder dat dit stoort.
Dit was precies mijn bedoeling, naast mijn spiegelreflex (Nikon D90) een kleine camera voor erbij, en ook mijn vrouw en zoon kunnen goed met de camera overweg.

Gebruiker Ixus HS220 02-12-2011

De camera heb ik aangeschaft omdat ik een camera wilde hebben die relatief mooie foto's maakt in de automatische stand en die gemakkelijk mee te nemen is.
Ik heb de camera nu een aantal weken in bezit en ik moet zeggen dat hij tot nu toe prima bevalt. Eenvoudig (nederlandstalig) menu; bij iedere optie wordt zelfs kort weergegeven waar de optie voor dient (handig als je weinig verstand van camera's hebt). In de automatische stand zijn de foto's voor mij goed genoeg. Ok, verwacht geen spiegelreflex kwaliteit, maar ik denk voor de "normale" gebruiker goed genoeg. Ook maakt de camera relatief goede foto's bij weinig daglicht. De kwaliteit is wel een stuk minder dan bij daglicht, maar een stuk beter dan andere camera's die ik gehad heb (in deze prijsklasse). De camera is erg compact en past makkelijk in broek- of jaszak. Dit maakt het voor mij een prima camera om mee te nemen naar feestjes, stedentrips etc. De gemiddelde smartphone van tegenwoordig neemt meer ruimte in beslag. Doordat de camera zo compact is, moet je wel stabiele handen hebben. Je laat hem anders gemakkelijk een keer vallen. Verder denk ik dat de camera niet zo handig is voor mensen met dikke vingers. Ik denk dat je dan al snel met je vingers voor de flitser zit.

B. van den Bergh 02-12-2011

Mijn vorig toestel maakte koude foto's en bij weinig licht waren de foto's vaak overbelicht. Met dit toestel heb ik daar geen last meer van. Het is een mooi toestel, mooie vormgeving (ik heb de zilvere versie). Maakt goede en mooie foto's, goede kwaliteit en kleur. Je kan er mooie filmpjes mee maken, zeer scherp. Ook in het donker maakt hij goede heldere foto's. Alleen kan is hij soms lang aan het laden wanneer hij in het donker een foto wil maken. Ik heb het toestel een week in gebruik ik heb verder geen minpunten kunnen vinden. Het is gewoon een top fototoestel!

Opster 26-09-2011

In 2003 ben ik begonnen met een ixus v2 (3mp) en nu 8 jaar later na een sony, panasonic en fuji camera tijdelijk weer terug naar canon.

Het menu is erg makkelijk, redelijk veel instellingen en mogelijkheden, de kwaliteit van de foto's is ook bovenverwachting goed, maar valt in de lijn van wat ik hoopte naar aanleiding van de verhalen hier wel tegen. Best veel ruis, en mis wat scherpte diepte. Bij een hoger iso loopt de ruis heel snel op.

De videos zijn van goede kwaliteit echter bij weinig licht neemt de camera bijna niks op. Heel vreemd dat de camera zo slecht met donker omgaat in de video mode.

Het invoeren van de foto's en videos naar de computer toe is echt een verademing vergeleken met mijn vorige panasonic. Filmpjes van 400 mb staan in minder dan een minuut in de computer (ter vergelijking dit duurde bij de panasonic 15 minuten - met een 20mb/s kaartje zelfs).

De behuizing is prachtig, echt design, heb de zilveren uitvoering en heeft echt een robuste luxe uitstraling.

Doordat de videos in het donker tegenvallen en de foto's toch redelijk wat ruis vertonen ook bij iso 100 heb ik besloten om de camera terug te sturen naar bol en voor de samsung nx100 te gaan (systeem camera), die is net iets duurder, maar heeft wel een grotere sensor en minder ruis.

Chimiel1 26-07-2011

Nu een paar weken in bezit. Ontzettend klein en handzame camera. Gekocht omdat ik een kleine camera wilde die in mijn broekzak kon, en daar passen van deze wel twee in.

Zilveren uitvoering. Knoppen zitten op de bekende plekken, echter door de beperkte afmetingen zijn de knoppen ook kleiner, op letten als je grote handen hebt.

De automatische modus herkent zelf allerlei opties mbt het maken van foto's. Bij een close-up automatisch naar macro, een hoofd naar portret enz. erg handig.Daarnaast (middels een kleine zwarte schuif) nog een grote hoeveelheid andere opties zoals burstmode, slow-mo filmen en diverse andere standaard modi (landscape, kinderen&dieren, sneeuw, vuurwerk enz.). Full-hd film mogelijkheid, druk de rode stip in en hij filmt direct in prima beeldkwaliteit! Let wel op dat een filmpje van 30 sec snel 200 MB wordt. Wil je meer filmen is een grote SD kaart met voldoende schrijfsnelheid aan te raden (8GB klasse 6)

Kortom een zeer complete camera voor deze prijs! Ik vind het een aanrader!

Henk Hok 04-07-2011

Afgelopen weekend op een korte trip voor het eerst met deze Ixus 220 hs gewerkt. Vantevoren wel eerst de 215 pagina's vd gebruiksaanwijzing doorgenomen. Alhoewel je uitstekende resultaten behaald in de automatische modus, zitten er een aantal leuke extra's op in de handmatige modi. Zo is, in tegenstelling tot wat in een ander review werd gemeld, de sluitertijd wel handmatig in te stellen. Ook kan je 8 foto's binnen 1 sec maken (3 megapixel) of 4 per seconde (12 megapixel. De Canon ixus serie heeft ook eindelijk andere beeldformaten voorhanden dan alleen 4:3. De camera fotografeert ook uitstekend bij weinig licht. Ik heb gisteren de foto's en HD films op mijn 42" hd tv afgespeeld en ze zijn echt haarscherp en prachtig van kleur. Wat ook top is, is de groothoeklens van 24 mm. Voor mij een openbaring. Je krijgt zoveel meer op je foto. Naast de overweldigende positieve punten, heb ik slechts een paar negatieve. Ondanks dat de camera van staal is gemaakt, komt hij toch iets minder degelijk over dan mijn ixus 60 van zo'n 5 jaar geleden. Het toestel is superdun en je kan het daarom ook niet even ergens neerzetten zonder kans op beschadiging van de lens/scherm. Hij past prima in je broekzak maar pas dan wel op voor knopen/sleutels/geld etc. Ik heb de zwarte uitvoering gekozen. Die ziet er mooi uit, maar voelt erg ruw aan. Had misschien toch beter een zilverkleurige uitvoering gekozen. Overall ben ik razend tevreden en bijzonder blij met deze aankoop en vind ik het ongelooflijk hoe al die techniek in zo'n klein apparaatje past.

Coso 01-07-2011

We zijn kritisch wat fotokwaliteit betreft. We hebben best lang over gedaan om voor niet al te veel geld een alternatief te vinden naast onze spiegelreflex. Toestellen van Panasonic, Sony, Canon PowerShot SX210-230 HS kwamen er voorbij. Maar we wilden toch echt niet boven de 200 euro uitkomen. Deze is het geworden. En na paar dagen mee 'gestoeid' te hebben, zijn we gewoon erg tevreden en staan helemaal achter onze aankoop.

HD Filmkwaliteit = goed
Beeldkwaliteit = goed

Nu nog even zoeken naar goede SD kaart met minimaal 8GB geheugen, want filmen gaat erg makkelijk, dus zo vol. Omschakelen van foto naar filmmodus is in no time gebeurd en vice versa.

Dus, mocht je twijfelen; gewoon bestellen die hap. Het is erg handzaam, degelijk, mooi... (we hebben zwarte model)

Ewald03 28-06-2011

Gewoon een super apparaatje. Je kunt geen sluitertijd of diafragma kiezen maar het is een keuze om dat niet te doen. Deze camera heb ik naast mijn spiegelreflex (uiteraard ook canon) en je hebt er een prima cameratje aan.
De foto's zijn super van kwaliteit en kleur. Het gebruikers gemak is voor mij ook best makkelijk maar in mijn ogen is het een nieuwe camera en is het gewoon een kwestie van wennen wat waar zit. Als je een andere camera koopt moet je daar ook aan wennen. Een tien geven doe ik niet want dan is er geen ruimte meer voor verbetering en iets verbeteren kan altijd, vooral in de toekomst.

Jan-Pieter van Waasbergen 05-06-2011

Sinds een paar weken in mijn bezit, prima camera voor de "huis tuin en keuken" fotograaf. Goede kwaliteit, goede mogelijkheden. Lens was even ingedeukt, geen garantie, toen maar geprobeerd met schroevedraaiertje deukje terug te duwen en dit is gelukt. Minpuntje: camera ook gekocht voor filmpjes te maken HD echter je kaart (2 gig) is zo snel vol, koop nog wel een aparte video camera. Toch zeer tevreden met mijn toestel!

mrslinda 29-05-2011

Sinds een paar dagen in het bezit van deze prachtige camera. Vooral de groothoek (24 cm) is een pluspunt, automatische instelling werkt fantastisch, foto's in schemer en/of slechte lichtomstandigheden zien er zeer goed uit, filmen in full hd ook fraai, zowel foto's en filmbeelden zien er goed uit op een groot beamerscherm van 2 meter breed.
Meer pixels is echt niet nodig, doe wel tot nu toe alles op de beste stand. Ben erg blij met deze camera!